"Apabila Semangat Meredup"
Sayyidah
mengeluh. Sudah hampir seminggu hatinya selalu diliputi dengan perasaan gelisah
dan was-was. Ibadahnya banyak menurun, kualiti mahupun kuantiti. Bacaan
Qur’an, solat dan zikirnya hanya sebagai rutin yang tidak lagi memberikan
rasa nikmat. Sayyidah menyedari bahawa dia semakin merasa berat untuk
meluangkan waktu di tengah malam untuk membaca surah-surah Quran, berlama-lama
dalam solat dan mengisi waktu untuk berzikir. Selalu muncul keinginannya untuk
mempersingkatkan waktu solat hingga dia dapat melakukan aktiviti lainnya
– study atau berbual dengan teman-teman sebilik.
Sikap Lemah
Sikap lemah
yang timbul pada diri seseorang ketika dia melakukan ibadah, setelah pada
asalnya dia bersemangat, disebut juga dengan istilah futur, seperti apa yang
dialami oleh Sayyidah di atas. Salah satu bentuk futur adalah rasa malas
beribadah bahkan meninggalkannya sama sekali. Sikap lemah tersebut timbul
akibat renggangnya hubungan seorang hamba dengan Penciptanya. Kesibukan yang
dapat menurunkan kualiti dan kuantiti ibadah, banyaknya maksiat atau dosa
kepada Allah, akan menyebabkan seseorang merasakan kesempitan dalam urusan dan
kegelisahan dalam hatinya. Saat itulah hubungan seorang hamba dan Sang Pencipta
menjauh.
Imam Hasan
Al-Basri mengatakan : “Kebaikan itu merupakan cahaya dalam kalbu. Cahaya
kalbu yang akan memberikan kekuatan pada tubuh. Sedangkan keburukan itu
merupakan kegelapan kalbu, kegelapan yang akan menimbulkan kelemahan
tubuh."
Futur boleh
disebabkan antara lain oleh :
1. Maksiat kepada Allah
Perbuatan
maksiat yang diiringi dengan sikap tenang ketika melakukannya (tanpa merasa
bersalah dan tidak diiringi dengan istighfar) dapat merosak hubungan seseorang
dengan Allah SWT. Dosa-dosa kecil yang diremehkan seseorang akan semakin
menompok. Dalam sebuah hadisnya Rasulullah SAW pernah melukiskan, bahawa
seorang mukmin yang melakukan dosa, maka dosa itu seperti satu titik hitam
dalam hatinya. Jika dia beristighfar, maka hatinya akan bersinar kembali.
Apabila tidak, maka titik hitam itu akan menutupi hatinya seperti yang
difirmankan Allah:
Sekali-kali
tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati
mereka. (QS83:14)
Hati yang
diliputi titik hitam itu, kata Rasulullah, akan menjadi lebih hitam sehingga
tidak dapat membezakan antara kebenaran dan keburukan. Urwah bin Zubair, salah
seorang ulama tabi’in pernah mengatakan: “Apabila kalian
menyaksikan seseorang melakukan kebaikan, ketahuilah bahawa kebaikan itu
memiliki saudara-saudaranya yang lain bagi orang tersebut. Apabila kalian lihat
seseorang melakukan keburukan, ketahuilah bahawa keburukan itu mempunyai
saudara-saudaranya yang lain bagi orang tersebut. Kerana sesungguhnya kebaikan
itu menunjukkan saudaranya, dan demikian pula keburukan menunjukkan
saudaranya."
Memang benar,
bahwa seseorang yang berbuat dosa akan cenderung untuk melakukan dosa lain.
Sebaliknya seseorang yang melakukan satu kebaikan akan cenderung untuk
melakukan kebaikan berikutnya. Keburukan akan melarat pada sikap buruk lainnya,
demikian pula kebaikan.
2. Sikap terlalu berlebihan terhadap hal-hal yang dibolehkan (mubah)
Allah
memerintahkan untuk melakukan segala sesuatu secara seimbang dan tanpa
melampaui batas. Allah berfirman:
Makan dan
minumlah, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai
orang-orang yang berlebih-lebihan. (QS7: 31)
Abu Sulaiman
ad-Darani mengatakan bahawa seseorang yang makan terlalu kenyang akan ditimpa 6
jenis penyakit, yang salah satunya adalah perasaan malas untuk beribadah.
Logiknya benar. Bukankah orang yang merasa perutnya kenyang membuat lebih suka
tidur daripada lama berdiri di waktu shalat atau duduk untuk berzikir dan
bertafakkur? Tentu saja sikap berlebihan yang dimaksud bukan hanya berlebihan
dalam hal makan.
3. Tenggelam dalam kenikmatan dunia
Artinya,
terlalu mengutamakan dunia atau tenggelam dalam aktiviti pencarian harta dan
kenikmatan dunia. Dr. Mustafa as-Siba’i pernah menuliskan dalam bukunya
sesuatu yang patut kita renungi: “ Ada
dua cinta yang tidak pernah bersamaan dalam satu waktu pada jiwa seseorang,
iaitu cinta Allah dan cinta maksiat ...".
Bagaimana
seseorang boleh mencintai Allah, sedangkan perbuatan maksiatnya itu
menjauhkannya dari Allah? Atau bagaimana seseorang boleh melakukan maksiat,
sedangkan dia sangat cinta kepada Allah? Tepatlah apa yang dikatakan oleh Dr.
Mustafa bahawa kedua cinta ini tidak akan pernah tumbuh bersama.
Masing-Masing Ada
Saatnya
Fenomena
futur ini sebenarnya merupakan satu perkara yang lumrah. Rasulullah SAW
bersabda: “Setiap amal itu ada masa semangat dan ada masa lemahnya.
Barangsiapa yang pada masa lemahnya dia tetap dalam sunnah (petunjuk) ku, maka
dia telah beruntung. Namun barangsiapa yang beralih kepada selain itu bererti
dia telah celaka." (HR. Ahmad)
Satu hari
seorang jurutulis Rasulullah, Abu Rub’i Hanzalah, pernah datang kepada
Rasulullah dan mengadu: “Wahai Rasulullah, Hanzalah telah berbuat nifak
...". “Apa yang kamu maksudkan dengan nifak itu?" tanya
Rasulullah. “Wahai Rasul, ketika kami bersama-sama anda dan anda
mengingatkan kami akan Neraka dan Syurga, seolah-olah keduanya ada di kelopak
mata kami. Tetapi bila kami tidak bersamamu, kami dilalaikan oleh anak, isteri
serta tanah ladang kami yang menjadikan kami banyak lupa." Kemudian Rasulullah
bersabda: “Demi Zat yang diriku ada ditanganNya, sekiranya kalian
terus-menerus dalam keadaan sebagaimana ketika kamu bersamaku, dan selalu dalam
keadaan berzikir, niscaya malaikat akan bersalam denganmu ketika kamu berada di
pasar dan di jalanan. Akan tetapi wahai Hanzalah, masing-masing itu ada
saatnya." (HR. Muslim)
Seimbang Dan Realistik
Namun, dua
hadis di atas tidak dapat menghalalkan sikap kita ketika mengalami kelemahan
dalam beribadah. Tetapi minimumnya ada tiga perkara yang dapat kita gali dari dua
hadis tersebut :
Pertama, bahawa
Rasulullah sendiri menganggap fenomena futur itu sebagai hal yang wajar,
manakala pada saat lemah itu seseorang tetap memelihara kewajiban dan perintah
Allah serta sunnah Rasulullah. Sebagaimana manusia diciptakan dengan kapasiti
yang terbatas, kelemahan dan kelelahan dalam beribadah adalah salah satu
tabiatnya. Kini tinggal bagaimana mereka mengisi saat-saat lemah itu dengan
tindakan yang tidak mengabaikan tuntunan Islam. Ibadah mempunyai cakupan yang
luas dan tidak terbatas pada aktiviti tertentu yang dapat menjemukan. Ucapan
Rasulullah pada Hanzalah: “Masing-masing itu ada saatnya,"
menunjukkan bahawa bermain dan bergurau dengan keluarga atau mencari nafkah
adalah hal yang diperbolehkan dan bahkan sangat dianjurkan dalam Islam, asalkan
semuanya itu dilakukan dengan tidak berlebihan.
Kedua, sikap futur
yang ditolelir oleh Islam adalah futur yang terjadi pada batas waktu tertentu
dan tidak terus-menerus. Jangan kerana menganggap fenomena futur itu wajar,
seseorang bersikap “santai-santai" saja ketika ia menyadari bahawa
ia sedang futur hingga berlarut-larut. Tetapi segeralah mengambil sikap seperti
yang dicontohkan dalam hal ketiga berikut ini. .
Ketiga, adanya sikap
sensitif para salafus soleh dalam merasai kesalahan yang dilakukan dan usaha
untuk memelihara diri dari kesalahan tersebut, seperti yang dicontohkan oleh
sikap Hanzalah. Mereka senantiasa menjaga kesinambungan amal soleh yang mereka
lakukan. Kelemahan manusiawi memang tetap ada. Namun hal itu tidak membuat
mereka lalai terhadap kewajiban mereka terhadap Allah.
Saling Menegur
Kadangkala
seseorang tidak mengetahui kekurangan dan kesalahannya bahkan tidak sedar
bahawa dirinya sedang mengalami futur, kecuali melalui teguran dan nasihat
orang lain. Justru, menghadapi gejala futur dengan segala fenomenanya menjadi
tanggungjawab bersama dan tidak boleh dilakukan secara sendirian.
... dan
nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya
menetapi kesabaran. (QS. 103:3)
Komentar